A kortárs bántalmazást többféleképpen szokták emlegetni, olykor az angol bullying kifejezést használják rá, időnként pedig iskolai zaklatásként találkozhatunk vele a köznyelvben.
Sajnos ez egy nagyon gyakran felmerülő jelenség. Az iskolákban leggyakrabban osztályon belül, óvodákban a csoportokon belül fordul elő.
Minden emberi csoportnak vannak különböző dinamikái, amely alól a gyermek / osztálycsoportok sem kivételek. A dinamikának pedig fontos része a szövetségek, a dominancia, a hierarchia és a szerepkörök alakulása.
Általában az iskola zaklatás, bántalmazás fő mozgatórugója a dominanciára való törekvés.
A kortárs bántalmazásnak számos módja lehetséges:
fizikai bántalmazás (megverés, szendvics ellopása, stb.)
verbális zaklatás (fizikai erőszakkal való fenyegetés, gúnyneveken szólítás, vulgáris kifejezések használata, stb.)
társas elszigetelés (kiközösítés, pletykák elindítása, megszégyenítés, stb.)
Cyberbullying
Az iskolai zaklatás alkalmazkodott a jelen kor technológiai vívmányaihoz, amely az online térnek köszönhetően sokkal inkább kiszélesíti a bántalmazás közönségének körét, akár anonimitást adhat a bántalmazónak, illetve nem látni a bántalmazott reakcióját, amely csökkenti az elkövető átélt bűntudatát.
Jelek, amiket a szülők otthon is észrevehetnek
Sajnos nagyon nehéz szülői szemmel észrevenni azt, ha a gyermekünk bullying áldozatául esik, ugyanis sokszor az elszenvedő a szégyenérzet miatt nem szeretne otthon beszámolni az eseményekről. Mindenképpen segít, ha a pedagógusok az iskolában felismerik a jelenséget.
váratlan sérülések
eltűnt, vagy megrongált ruhák, tárgyak, játékok
gyakori fej, vagy hasfájás, amikor el kellene indulni az iskolába (esetenként szimuláció, de valós pszichoszomatikus tünetek is jelentkezhetnek)
alvási szokások megváltozása, rémálmok megjelenése
romló jegyek, érdeklődés elvesztése az iskola iránt
barátok elvesztése, a társas események hirtelen kerülése
az önbizalom csökkenése
önsértő tevékenységek
Milyen szereplői vannak egy bántalmazó rendszernek?
A bullying egy önfenntartó rendszer, amelynek az egész osztály részese, aktív vagy passzív módon, három féle szereplője:
áldozat(ok): a bántalmazások elszenvedői, jellemző lehet rájuk a szorongó, óvatos viselkedés, érzékenység, alacsonyabb önértékelés. Sokszor érezhetik magukat magányosnak, az osztályban peremterületre szorulhatnak, valamilyen különleges szerepkörben tartják számon őket: “stréber”, “idegesítő gyerek”, “az osztály bohóca”.
zaklatók: impulzív, agresszív viselkedés lehet jellemző rájuk, alacsony empátia szint, magas hatalomra, dominanciára való törekvés, sokszor fizikai erőfölényben vannak társaikkal szemben. A motivációjuk sokféle lehet: olykor otthoni, családi konfliktusainak feszültségét az iskolában tölti ki.
szemlélődők: néhányan aktívan támogatják a bántalmazást (úgynevezett csatlósok), néhányan passzívan, például nevetnek az eseményeket, néhányan pedig semlegesen, akár együttérzést tanúsítva, de nem lépnek fel a zaklató ellen.
Hogyan lehet megszüntetni egy bántalmazó rendszert?
Sokszor a gyermekek kiemelése nem szünteti meg a bántalmazó rendszert (a régi áldozat helyett találnak másikat, a régi bántalmazó helyett pedig egy új léphet az előző helyébe).
Éppen ezért a jelenség végleges megszüntetéséhez rendszerszintű közbeavatkozás szükséges. A leghatékonyabb módjai:
prevenció, támogató iskolai légkör kialakítása (tanárok aktív szerepvállalásával), bullying érzékenyítő előadások
resztoratív csoporttechnikák alkalmazása
fejlesztések: én-hatékonyság, önkontroll növelése csoportos foglalkozások keretében
Technikák, melyekkel azonnali segítséget nyújtanak a bántalmazott gyermeknek
A bántalmazó rendszert megszüntető beavatkozások hosszadalmas folyamatok és sokszor a gyermekeknek azonnali megoldásra van szükségük.
Jelenleg a leghatásosabbnak vélt technikák:
kizökkenteni a játszmából valamilyen nem várt reakcióval (pl.: a bántalmazó szemébe nézni és határozott de nyugodt hangon megkérni hogy hagyja abba)
asszertív, de nem agresszív fellépés
kérjen segítséget egy megbízható felnőttől
társas támogatás keresése – nehezebb célponttá válik, ha egy csoporthoz tartozik